heros studio(فرصتي براي دوستداران انيميشن) | ||
|
اگر از فرم جنگی این فیلم بگذریم داستان این فیلم بسیار سمبولیک است. موجودی از کیسه ای خارج می شود اما هنوز با رشته ای به آن وصل است. کودکی که از رحم مادر متولد می شود و بند ناف هنوز اتصال آن دو را حفظ کرده و آه ! که با بریدن این بند ناف و استقلال وجود و بدن کودک چه ها که بر سرش نمی آید. باید هدایت شود توسط خداوند، پیامبر، فلسفه، علم، غریزه یا هر چیز دیگری. انسان ها همه در زمان محدود عمر رسالتی بر دوش دارند. رسالتی که معلوم نیست کی و کجا پذیرفته اند و اساسا چرا باید رسالتی داشته باشند؟ در طول عمر کوتاه با چهره ها و بخش های زیادی از وجود خودشان مواجه می شوند ( آینه هایی که در لابیرنت سرباز ر از همه طرف احاطه کرده اند) و دشمن دارند و از این دشمن می ترسند که به زعم یونگ این ترس یک شادو ( یکی از آرکی تایپ های روانشناسی یونگ) است ترسی که انسان از ناخودآگاه جمعی اسلافش به ارث می برد و با آن به دنیا می آید و دفاع را غریزی انجام می دهد. بشر در طول تاریخ همیشه دشمنانی داشته است. موجوداتی مافوق بشر، ارواح و بخشی از طبیعت. با رشد تمدن و گروه بندی شدن افراد بشر این دشمن پنداری و دشمن انگاری رشد کرد و انسان ها دشمن هم شدند (و این مفهوم بشری همیشه بهانه ای کافی برای قدرتمداران، صاحبان صنایع وابسته به جنگ و مذهبیونی که منافعی در قدرت داشتند بوده است تا ملت ها را به جنگ قانع کنند.) در نهایت کسی به دلیلی دیگری را می کشد. اما در کل جامعه بشری چه اتفاقی افتاده ؟ عضوی از بین رفته است. به نظر می رسد امید خوش نظر به وحدت وجود انسان ها اعتقاد دارد. چهره قهرمان او کلاژی است از تمام نژادهای انسان. یک انسان با هر نژادی که داشته باشد عضوی از کلیت واحد و یگانه است و با از بین بردن یک انسان خودش را از بین برده است. امید خوش نظر در لابیرنت شاید همان چیزی را می خواهد بگوید که همینگوی در رمان اش می گوید : "دیگر نمی پرسم زنگ ها برای که به صدا در می آیند ؟ می دانم که برای توست ." تو ! هر کس که هستی انسانی. با هر دیدگاهی که خوش نظر این فیلم را ساخته موفق شده حرف اش را طوری بزند که فهمیده بشود و به یاد بماند. جای تبریک دارد. فیلم در جشنواره های زیادی پذیرفته شد، دیده شد، تحسین شد و موفق از آب درآمد(جوایز و دیپلم هایش را نشمرده ام). اما دلیل موفقیت این فیلم تنها پیام متعالی آن نیست. گرافیک خوب با آن بافت مدادی و تنها رنگ قرمز در آن فضای خاکستری که نشانی از حیات و زنده بودن دارد ، تکنیک بالای اجرا از مدلسازی گرفته تا رندر دوبعدی، انیمت خوب و بهتر از همه حرکت دوربین بسیار عالی و پرداخت شده ی بهزاد رجبی پور و دکوپاژ بدون باگ و صریحی که لحن کنجکاوی هم دارد امتیازات ارزشمند دیگری در این فیلم هستند که در موفقیت های بین المللی این فیلم بدون شک تاثیر زیادی داشته اند.
جوایز: 2008: برنده جایزه بهترین صداگذاری انیمیشن در جشنواره فانتوش سوئیس 2008: برنده جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره شانگهای چین 2008: برنده جایزه بهترین اثر خلاقانه تکنیکی در جشنواره پویانمایی تهران 2008: برنده جایزه اول بهترین انیمیشن در جشنواره رسانه های دیجیتال
2008: برنده دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری جشنواره فیلم کوتاه تهران 2008: نامزد بهترین انیمیت در جشنواره پویانمایی تهران 2007: جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره مینی فیلم فستیوال دبی 2007: برنده جایزه بهترین صداگذاری انیمیشن در یازدهمین جشن خانه سینما animak.ir نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |